Onnistuneissa yrityskaupoissa voittavat kaikki osapuolet

70-vuotissyntymäpäivänsä lähestyessä Ulla Räsänen-Virtanen alkoi tosissaan pohtia yrityksensä Reilu Hallinto Oy:n kohtaloa. Räsänen-Virtanen oli pyörittänyt omaa taloushallinnon yritystään lähes parikymmentä vuotta ja toivoi sekä yrityksen, että sen asiakkaiden puolesta liiketoiminnan jatkoa. Sopivan ostajan ilmaantuessa yrittäjä tarttui puhelimeen saadakseen Jukan Lakiasiaintoimisto Pakkaselta neuvonantajakseen yrityskauppoihin. Yrityksen vaihtaessa omistajaa on tärkeää saada prosessiin mukaan ulkopuolinen asiantuntija sovittamaan yhteen myyjän ja ostajan toiveet ja nostamaan esiin seikkoja, joita maallikko ei välttämättä hoksaa kauppoja suunnitellessa huomioida.

 

Syksyllä 2002 Ulla Räsänen-Virtanen pohti seuraavaa siirtoaan työelämän suhteen: kun lapset olivat vielä kotona, yksinhuoltajana kokopäivätyö ei tuntunut toimivalta ratkaisulta. Ystäviensä kannustamana Räsänen-Virtanen päätti perustaa oman taloushallinnon palveluita tarjoavan yrityksen, Reilu Hallinto Oy:n. “Koin, että siinä tilanteessa itseni työllistäminen oli ainoa tarpeeksi joustava vaihtoehto. Alkuun tultiin pienellä toimeen, mutta aika pian pääsin nostamaan palkkaakin”, Räsänen-Virtanen muistelee liiketoiminnan alkuaikoja. Pikkuhiljaa asiakaskunta alkoi kasvaa ja seuraavien kymmenen vuoden aikana yritykseen palkattiin useampikin työntekijä.

Eläkeiän lähestyessä Räsänen-Virtanen alkoi pohtia yrityksensä kohtaloa ja tulevaisuutta. Yksi tilitoimiston työntekijöistä pohti yritystoiminnan ostamista, mutta koki ettei ollut valmis siirtymään työntekijästä omistajaksi, eikä Räsänen-Virtanenkaan kokenut ajan olevan vielä aivan kypsä. Ulla kertoo pohtineensa paljon yrityksen jatkuvuutta: olisi hienoa, jos mahdollinen uusi omistaja säilyttäisi yrityksen nimen ja arvot vaalien asiakassuhteita entiseen tapaan. Asiakkaiden joukossa on esimerkiksi paljon yhdistyksiä, joiden taloushallinnossa on osattava huomioida yhdistysten talouteen liittyvät erityispiirteet, kuten vaikkapa avustusten tilitykset ja taloudenhoitoon liittyvä neuvonta. Reilu Hallinto Oy:ssä on aina huolehdittu asiakkaista kokonaisvaltaisesti ja Ulla on esimerkiksi ohjannut lakiapua kaipaavia asiakkaitaan Lakiasiaintoimisto Pakkaselle, josta oli itsekin kysäissyt apua kiinteistöosakeyhtiöön liittyvän tilanteen hoitamisessa.

Voisi todeta, että asiat tuppaavat menemään juuri niin kuin pitääkin: viime syksynä Räsänen-Virtanen päätti, että nyt olisi aika. Reilu Hallinto Oy oli viritellyt yhteistyökuvioita toisen tilitoimiston kanssa jo aiemmin ja Räsänen-Virtanen päätti kysyä, olisiko yrityksellä kenties kiinnostusta ostaa koko Reilu Hallinto Oy. Toisessa päässä innostuttiin mahdollisuudesta laajentaa toimintaa ja niin keskustelu kaupoista pääsi vauhtiin. Yrityksen myyntiä suunniteltaessa on osattava ottaa huomioon monia seikkoja ja siksi Räsänen-Virtanen tarttui luuriin ja pirautti vanhalle tutulle lakimiehelle. “Jukka rohkaisi minua, että kun kerran ostaja on löytynyt niin siitä kannattaa pitää kiinni. Päätösprosessi on totta kai tehtävä itse, että on varma myymisestä ja ostajasta, mutta kyllä ulkopuolinen asiantuntija mielipiteineen auttaa hirveästi”, Räsänen-Virtanen painottaa. Hän lisää, että ilman Lakiasiaintoimisto Pakkasen apua kauppakirjasta olisi jäänyt puuttumaan monia seikkoja, jotka nyt tulivat huomioitua. Räsänen-Virtanen painottaa yhteistyön tärkeyttä: lakimies tekee pohjan, johon voidaan sitten yhdessä tehdä asiakkaan toiveiden mukaisia muutoksia. Lakiasiaintoimisto Pakkasen tuella alettiin suunnitella yrityksen siirtymistä uuteen omistukseen niin, että muutos olisi mahdollisimman kitkaton sekä työntekijöille, että asiakkaille.

Puutarhanhoito, Maatalous, Ruoho, Kasvi, Kenttä

Töiltä vapautuneen ajan Räsänen-Virtanen aikoo käyttää puutarhapalstallaan.

Oma yritys on usein perustajalleen “rakas lapsi” ja senkin takia prosessiin on hyvä saada mukaan objektiivinen asiantuntija sovittamaan myyjän toiveet ja ostajan näkemykset yhteen kaupan syntymiseksi. Lisäksi lakimiestä tarvitaan varmistamaan prosessin juridinen oikeellisuus: väärin tehty sopimus voi aiheuttaa kinkkisiä tilanteita yrityksen omistajuuden tai verotuksen suhteen. Lakimiehen tehtävä on varmistaa, että kaikki omaisuus siirtyy ostajalle niin, ettei myyjälle jää velvoitteita. Reilu Hallinto Oy:n tapauksessa kauppakirjan lisäksi tehtiin erillinen sopimus, jonka mukaan edellinen omistaja on apuna siirtymävaiheessa ja työskentelee yrityksessä puoli vuotta kauppojen jälkeen. Tämä puoli vuotta alkaa nyt olla loppusuoralla: työntekijät ovat siirtyneet uusiin tiloihin ja Räsänen-Virtanen on tehnyt vanhojen asiakkaidensa tilinpäätöksiä.

Räsänen-Virtanen kertoo olevansa tyytyväinen Lakiasiaintoimiston avulla toteutuneisiin yrityskauppoihin ja on huojentunut, että kaupat saatiin tehtyä ennen koronavirus-tilanteen eskaloitumista. Vaikka siirtymäajan loppu häämöttää jo, Räsänen-Virtanen ei kuitenkaan ole jäämässä toimettomaksi: hänellä on toinenkin yritys, jonka kautta jatkaa tilintarkastusta. Reilu Hallinnon hommista vapautuneen aikansa Ulla aikoo käyttää puutarhapalstansa parissa puuhailuun: aurinko paistaa ja luonto herää eloon tänäkin keväänä maailmantilasta huolimatta.

 kuvat pixabay.com

 

 

Lakiasiaintoimisto Pakkanen Oy

0400 997 471 | myynti@pakkanenlaki.fi

Eteläesplanadi 2, 00130 Helsinki