matala kuva

Dynaamisuus on valttia julkisissa kilpailutuksissa

Kela pudotti viime syksynä tulkkaus- ja viestintäalan toimijoille melkoisen pommin uudistaessaan hankintaansa niin, ettei enää hyväksykään kaikkia toimijoita palveluntarjoajikseen. Lakiasiaintoimisto Pakkanen valikoitui Viittomakielialan Osuuskunta Vian kumppaniksi heti monimutkaisen tarjouspyynnön tultua julki.

Suurta kuohuntaa on aiheuttanut Kelan julkaisema epäselvä ja tulkinnanvarainen tarjouspyyntö, josta muutos käy ilmi. Palveluntarjoajat ovat tehneet kilpailutuksesta ennätykselliset yli 500 julkista kysymystä, kun yleensä julkisista kilpailutuksista kysymyksiä tulee vähänlaisesti. Viittomakielialan Osuuskunta Vian toimitusjohtaja Outi Huuskon mukaan tarjouspyyntö oli shokki kaikille alan toimijoille, sillä kaikista tilauksista suurin osa tulee Kelan välityksellä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos yritys ei saa Kelaa asiakkaakseen, yrityksen on todennäköisesti lopetettava toimintansa. Myös Viassa oltiin huolissaan vakavasta tilanteesta ja sadan työntekijän puolesta. Selvitäkseen tiukasta paikasta Via tarvitsi kumppanikseen sekä julkisen sektorin että julkiset hankinnat laajasti tuntevan ja dynaamiseen toimintaan kykenevän juridisen osaajan turvaamaan selustaansa koko osuuskunnan tulevaisuuden ratkaisevassa prosessissa. Lakiasiaintoimisto Pakkanen valikoitui Osuuskunnan kumppaniksi heti monimutkaisen tarjouspyynnön tultua julki. Hyvin valmistellun tarjouksen ansiosta Via valikoitui Kelan päätöksessä palveluntarjoajaksi, mutta tilanne ei ole vielä ohi: päätöksestä tehtiin 19 valitusta markkinaoikeuteen ja nyt alalla jännitetään, keskeytetäänkö hankinta lainvastaisena.

 

via1AnjaNysten

 

Viittomakielialan Osuuskunta Via on tulkkaus- ja viestintäalalla iso toimija ja ainoita taloja, jotka tarjoavat kuukausipalkkaista työtä. Satahenkisen yrityksen työntekijöistä suurin osa on myös omistajia, joista jokaisella on päätöksenteossa yksi ääni. Yhdenvertaisuus onkin yrityksen tärkein perusperiaate. Toimitusjohtaja Outi Huusko nimeää toiseksi peruspilariksi avoimuuden. Niin sisäisen kuin ulkoisenkin viestinnän läpinäkyvyyden eteen panostetaan paljon. Huusko nostaakin kuuntelemisen ja delegoinnin sisällään pitävän viestimisen tärkeimmäksi tehtäväkseen laaja-alaisten johtotehtäviensä joukosta. Via pitää tiukasti kiinni kansainvälisen osuustoiminnan perusperiaatteista kehittäen jäseniään ja työntekijöitään vieden koko alaa eteenpäin.

Viime kesänä Kela sai koko viestintä- ja tulkkausalan pasmat sekaisin julkaisemalla ennenkuulumattoman puutteellisen tarjouspyynnön alan palveluista. Muutos, jonka mukaan Kela ei enää hyväksy kaikkia alan toimijoita palveluntarjoajikseen sai koko alan pelkäämään työpaikkojensa puolesta, sillä tilauksista valtaosa tulee Kelan kautta. Myös osuuskunta Vialla ymmärrettiin tilanteen vakavuus heti. Huusko huomasi saman tien, ettei kyseisestä tarjouspyynnöstä tulla selviämään omin avuin, vaan monimutkaiseen prosessiin on saatava tueksi toinen osapuoli turvaamaan selustaa ja varmistamaan, että kaikki menee niin kuin pitääkin, jottei tarjousta pahimmassa tapauksessa hylätä. Vialla pantiin myös merkille tarjouspyynnön epäselvyys, jonka takia valittaminen päätöksen tultua voisi olla edessä.

 

Via2MirjaPalokankare

Outi Huusko juhlistamassa täysi-ikäistä Viaa.

 

Huuskon mukaan oli ratkaisevan tärkeää saada Lakiasiaintoimisto Pakkanen mukaan prosessiin jo alkuvaiheessa: näin ollen kaikki olivat samalla viivalla ja valmiita toimimaan säpäkästi prosessin edetessä. Huusko kiitteleekin Lakiasiaintoimiston toiminnassa erityisesti sen dynaamisuutta ja vahvaa osaamista julkisten kilpailutusten suhteen. Jo ensimmäinen nopeasti saatu kirjelmä osoitti, että Lakiasiaintoimistossa oli ennenkin oltu tekemisissä julkisten hankintojen kanssa. Myös Vialle tärkeä viestintä on toiminut mainiosti: kiireisiin asioihin on saatu nopeasti vastaus ja aikataulut on pidetty kaikille selvinä niin, ettei asiakkaan tarvitse velloa epätietoisuudessa. Kaiken kaikkiaan Vian hallitus on ollut todella tyytyväinen saamaansa tukeen ja kiittelee erityisesti Lakiasiaintoimiston väen kykyä sanoittaa juridista osaamistaan maallikolle: kuinka monimutkaiset pykälät suomennetaan asiakkaalle niin, että kaikilla on selkeä ymmärrys yhteisestä asiasta.

Kuvat: Anja Nysten ja Mirja Palokankare

Lakiasiaintoimisto Pakkanen Oy

0400 997 471 | myynti@pakkanenlaki.fi

Bulevardi 7, 00120 Helsinki